Hurtigt Overblik
- Charli XCX gav en energisk og svedig koncert på Roskilde Festival 2025.
- Hendes optræden kom i en tid, hvor festivalens program er genstand for debat grundet lavere billetsalg.
- Roskilde Festival afviser, at programmet, herunder navne som Charli XCX, er årsag til det usolgte festival.
- Den britiske stjerne betragtes som en afgørende figur i moderne pop og hyperpop.
Roskilde Festival 2025 danner i disse dage ramme om et væld af musikalske oplevelser, og en af de mest imødesete optrædener var uden tvivl den britiske popkomet Charli XCX. I en tid hvor festivalen for første gang siden 2013 melder om manglende udsolgt og en vis debat om programvalg, leverede Charli XCX en koncert, der både bekræftede hendes status som en moderne pop-ikon og gav festivalgæsterne en uforglemmelig fest.
På scenen foldede Charli XCX sit ‘Brat’-univers ud med en performance, der af anmeldere ved Lido Fest tidligere i år er blevet beskrevet som “pure pop chaos” (When the Horn Blows). Publikum blev mødt af neongrønne lys og en svedig, højenergisk levering af hendes nyeste hits. Setlisten bød på et dyk ned i hendes omfattende bagkatalog, og ifølge Setlist.fm inkluderede koncerten højdepunkter fra både den mere eksperimenterende periode og de nyere, klub-orienterede numre. Et særligt øjeblik opstod, da hun fik selskab på scenen af ingen ringere end Caroline Polachek til en fælles optræden af deres samarbejde, hvilket Rolling Stone har fremhævet.
Koncerten fandt sted på et tidspunkt, hvor Roskilde Festivals billetsalg er blevet et varmt emne. Festivalen har ikke meldt udsolgt, hvilket er første gang i 12 år (ALT.dk, DR). Dette har affødt spekulationer og kritik af årets program. Spørgsmålet om, hvorvidt alle kan “synge med på Charli XCX”, er blevet rejst, men Roskilde Festival har afvist kritikken og insisterer på, at manglen på udsolgt ikke skyldes specifikke programvalg. Charli XCX selv har tidligere forholdt sig til lignende kritik efter sin optræden på Glastonbury 2025, hvor hun afviste kommentarer om brug af autotune og mangel på liveband som “kedelige” og “boomer”-agtige (Consequence, Rolling Stone). Denne debat tilføjer et ekstra lag til hendes optræden på Roskilde, idet hun repræsenterer en nyere, mere grænsesøgende poplyd, som måske udfordrer nogle traditionelle festivalgængeres forventninger.
Charli XCX: Popmusikkens Grenseskubber
Charli XCX, født Charlotte Emma Aitchison, har over det seneste årti cementeret sin position som en af de mest interessante og vigtige stemmer i moderne popmusik (Medium). Hendes karriere er en fascinerende udvikling fra hendes tidlige år på undergrundsscenen og Myspace (Far Out Magazine) til global mainstream-succes, uden dog at miste sin avantgarde-kant (carp.gmu.edu). Hendes lyd har altid været i konstant bevægelse, fra den mere ligefremme pop i starten til den eksperimenterende fase defineret af samarbejdet med PC Music og A.G. Cook (Showstudio).
En central del af hendes historie er hendes rolle i populariseringen af hyperpop. Selvom hun selv har stillet spørgsmål ved genrebetegnelsen, er det uomtvisteligt, at hendes arbejde, især omkring udgivelser som ‘Pop 2’, var med til at forme og definere genrens lyd og æstetik (The Music Week). Hyperpop, med sine ofte maksimale, dekonstruerede og futuristiske lyde, trækker på inspiration fra EDM, 2010’ernes pop og internetkulturen, og Charli XCX formåede at gøre denne lyd tilgængelig for et bredere publikum (mndaily.com).
Hendes genre-fluiditet er et kendetegn. Hun navigerer ubesværet mellem mainstream pop, avant-garde, elektronisk musik og inspiration fra rave- og klubkultur. Denne evne til at blande og genopfinde popformlen har gjort hende til en sand grænseskubber i branchen (Joysauce, Red Bull). Hun tør eksperimentere med lyd, visuel identitet og udgivelsesstrategier på måder, der har inspireret en hel generation af nye popkunstnere.
Charli XCX’s optræden på Roskilde Festival 2025 var mere end bare en koncert; det var en demonstration af en kunstner på toppen af sit game, der leverer en kompromisløs vision om, hvad popmusik kan være. At hendes optræden falder sammen med en debat om festivalens retning understreger kun hendes position som en figur, der både fascinerer og udfordrer lyttere – præcis som popmusikkens grænseskubber skal.
Læs også en af vores andre tophistorier: Roskilde Festival Kæmper Med Ekstremer: Hedebølge, Tordenvarsel og Tragedie Overskygger Musikken