Hurtigt Overblik
- Bands som Bob Vylan og Kneecap kom i fokus på Glastonbury Festival for politiske udtalelser.
- Bob Vylan ledte publikum i “Death, death to the IDF” chants, hvilket festivalarrangørerne kalder “rystende”.
- Kneecap gav en “shout-out” til den nyligt forbudte Palestine Action Group og ledte anti-Starmer chants.
- Glastonbury Festival har en lang historie som platform for politisk aktivisme og protest.
- Britisk politi overvejer efterforskning af hændelserne.
Glastonbury Festival, kendt for sin blanding af musik, kunst og aktivisme, har i år igen været skueplads for politiske kontroverser. Flere optrædener på festivalen har vakt opsigt og fordømmelse efter udtalelser fra scenen, der har krydset grænsen til direkte politiske statements, herunder chants rettet mod Israels militær og støtte til kontroversielle grupper.
Bob Vylan fordømt for “Death to the IDF” chants
Et af de mest markante øjeblikke indtraf under optrædenen fra det britiske punk/rap-duo Bob Vylan. Ifølge The Guardian og New York Times, ledte frontmand Bobby Vylan publikum i chants som “Free, free Palestine” og det stærkt fordømte “Death, death to the IDF” (Israel Defense Forces). Anslået 20.000 publikummer deltog i disse chants, hvoraf mange bar palæstinensiske flag, rapporterer Times Now News.
Festivalens arrangører reagerede prompte og kraftigt. Ifølge BBC har Glastonbury udtalt, at de er “rystede” (appalled) over kommentarerne, der “krydsede en grænse” (“crossed a line”). Arrangør Emily Eavis fordømte specifikt de anti-IDF chants, ifølge Hollywood Reporter. Britisk politi har udtalt, at de overvejer, om der skal indledes en efterforskning af udtalelserne fra scenen, selvom de ikke navngav Bob Vylan direkte i første omgang, ifølge USA Today og CNN.
Kneecap: Støtte til forbudt gruppe og anti-Starmer chants
Det nordirske hip-hop-trio Kneecap, der har en historie med pro-palæstinensiske og politisk ladede optrædener, fortsatte den kontroversielle linje. Under deres set, der blev overværet af titusindvis af fans, gav et medlem en “shout-out” til Palestine Action Group, ifølge Al Jazeera og NPR. Dette skete kort efter, at den britiske indenrigsminister Yvette Cooper annoncerede, at Palestine Action Group ville blive forbudt under Terrorism Act af 2000, rapporterer Straits Times.
Udover støtten til gruppen ledte Kneecap også publikum i chants mod Labour-leder Keir Starmer, ifølge The Guardian. Trioen takkede desuden festivalens arrangører for at have modstået pres for at aflyse deres optræden, som ifølge NPR og New York Times var under overvejelse grundet tidligere kontroverser, herunder en terroranklage mod et medlem.
Glastonburys Rødder i Aktivisme: En Lang Historie Med Politiske Budskaber
Mens de seneste dages hændelser har skabt overskrifter og fordømmelse fra visse sider, er politiske budskaber fra scenen langt fra et nyt fænomen på Glastonbury Festival. Festivalen, der har sine rødder tilbage i 1970’erne, har altid haft en stærk forbindelse til politisk aktivisme, miljøbevidsthed og sociale sager.
Historisk set har Glastonbury fungeret som en vigtig platform, hvor kunstnere og besøgende har kunnet udtrykke deres synspunkter på aktuelle politiske og samfundsmæssige spørgsmål. Festivalens områder har ofte inkluderet dedikerede zoner for politiske workshops og debatter, og mange optrædener har været ledsaget af eksplicitte budskaber. Som BBC bemærker, er den politiske dimension næsten som “et festival i festivalen”.
Fra protester mod atomkraft i 1980’erne til stærke statements om klimaforandringer og globale konflikter, har Glastonbury afspejlet de ‘varme’ politiske kampagner i tiden, ifølge George McKays analyse af festivalens politik, som refereret af georgemckay.org. Festivalen har lagt scene til taler af prominente politiske skikkelser som Jeremy Corbyn og har set publikumsreaktioner på begivenheder som Brexit, hvilket The Independent og Stylist har dokumenteret.
Festivalens grundlægger, Michael Eavis, har selv tidligere fremhævet politikkens betydning for festivalen. Denne historiske kontekst er afgørende for at forstå, hvorfor Glastonbury igen og igen bliver centrum for politiske udtryk, selv når disse udtryk er kontroversielle og fører til fordømmelse fra arrangørerne selv, som det er set med Bob Vylans udtalelser.
De seneste hændelser med Bob Vylan og Kneecap understreger, at Glastonbury fortsat er en smeltedigel for musik og politik, hvor kunstnere benytter den massive scene til at sende budskaber til både publikum og verden udenfor, uanset de potentielle konsekvenser.
Læs også en af vores andre tophistorier: Senua’s Saga: Hellblade 2 Bryder Xbox-Eksklusivitet, Udkommer til PS5 den 12. August