Hurtigt Overblik
- Legendariske 24-timers Le Mans er skudt i gang kl. 16:00 på Circuit de la Sarthe.
- Over 60 biler i Hypercar, LMP2 og LMGT3 klasserne kæmper om sejren i verdens hårdeste udholdenhedsløb.
- Arrangørerne satser massivt på bæredygtighed med fokus på grønne brændstoffer og brintteknologi.
- Trods grønne initiativer viser dele af publikum skepsis over for miljøfokus.
Lyden af hundredvis af hestekræfter brøler igen over det franske landskab ved Circuit de la Sarthe. Klokken 16:00 præcis blev den 93. udgave af 24-timers Le Mans skudt i gang, og dermed er den episke jagt på sejr og ære over et døgn påbegyndt. Verdens mest berømte udholdenhedsløb tiltrækker som altid de største teams og kørere, klar til at presse materiel og kroppe til det yderste i en non-stop kamp mod tid, konkurrenter og elementerne.
Dagen startede med den obligatoriske warm-up, hvor de sidste justeringer blev foretaget, og spændingen steg mærkbart. Roger Federer havde æren af at vinke det franske flag og sende feltet afsted, der tæller biler i topklassen Hypercar, den lynhurtige LMP2-klasse og den fabriksbaserede LMGT3-kategori. Ambitionerne er skyhøje i pitten, hvor teams som Toyota, Ferrari, Porsche, Cadillac, Peugeot, Alpine, Aston Martin og BMW alle drømmer om at løfte det ikoniske trofæ søndag eftermiddag. Scrutineering tidligere på ugen gav fans mulighed for at komme tæt på bilerne og kørerne, hvilket for alvor tændte op for den unikke Le Mans-atmosfære, der strækker sig over mere end blot de 24 timer. Ifølge 24h-lemans.com føles Le Mans’ 24 timer som ti dages intense oplevelser.
Le Mans er synonymt med rekordernes ræs. Gennem historien er mytiske grænser blevet brudt på Circuit de la Sarthe, hvad angår tophastighed, tilbagelagt distance og antallet af sejre. Selvom specifikke rekordforsøg ikke dominerer overskrifterne ved start, er jagten på at skrive sig ind i historiebøgerne en konstant drivkraft. Hvert pitstop, hver overhaling, hvert fuldført omgang bidrager til dramaet og potentialet for nye milepæle, som beskrevet af L’Équipe.
Bæredygtighedens Kastebold: Benzin, Brint og Publikums Skuldertræk
Le Mans står ved en skillevej. Den legendariske udholdenhedstest, der i årtier har personificeret motorsportens fascination af fart, teknologi og – ja – store, benzinslugende motorer, konfronteres i stigende grad med verdens klimaudfordringer. Arrangerende klub, Automobile Club de l’Ouest (ACO), er fuldt bevidst om dette og har lanceret ambitiøse initiativer for at gøre løbet grønnere.
ACO’s CSR-strategi, døbt ‘Race to 2030’, sigter mod en markant reduktion af CO2-aftrykket. Som et vidnesbyrd om denne indsats opnåede Le Mans-løbet og Circuit de la Sarthe i 2024 både ISO 20121-certificering for bæredygtige events og FIA’s 3-stjernede miljøakkreditering, ifølge 24h-lemans.com. Dette signalerer en seriøs forpligtelse fra arrangørernes side.
Et centralt element i den grønne omstilling er fokusset på nye brændstoffer og drivlinjer. Allerede nu ser vi brugen af 100% certificeret bæredygtigt brændstof, Excellium Racing 100, i serier som Asian Le Mans Series, leveret af partnere som TotalEnergies, ifølge TotalEnergies. Men den mest markante satsning er på brint. ACO har et erklæret mål om at introducere en dedikeret brintkategori ved Le Mans i de kommende år, med 2025 som et vigtigt skridt på vejen mod zero-emission racing, som nævnt af Lhyfe. Mission H24-projektet tester aktivt prototyper, som H24EVO, der nu eksperimenterer med flydende brintlagring for at forbedre rækkevidde og performance, hvilket vidner om den intense udvikling på området, rapporteret af Racecar Engineering og MissionH24. Hold som Toyota Gazoo Racing demonstrerer også deres engagement i brintteknologi ved årets løb, ifølge FuelcellsWorks.com. Selv initiativer som opsamling af bremsestøv, via partnerskaber som det med Tallano, implementeres for at reducere miljøpåvirkningen, ifølge lemans.org.
Men hvordan tager det store publikum på over 250.000 gæster imod disse grønne bestræbelser? Billedet er broget. Selvom mange fans anerkender behovet for forandring, er der også en mærkbar skepsis og modvilje. En reportage fra Le Mans beskriver, hvordan et stigende antal gæster ‘ignorerer’ eller ‘blæser på’ økologiske hensyn med citater som “Il faut arrêter de nous pourrir la vie avec ça” (Vi er nødt til at stoppe med at ødelægge vores liv med det her), som rapporteret af Le Monde. Dette understreger den udfordring, Le Mans står overfor: at bevare sin identitet som motorsportens højborg, samtidig med at man navigerer i en verden, der kræver mere bæredygtighed. Kløften mellem arrangørernes grønne vision og dele af publikums traditionelle forventninger er en fascinerende dynamik, der vil præge løbet i de kommende år.
Mens solen langsomt begynder at sænke sig over Circuit de la Sarthe, fortsætter kampen på banen. Hver omgang tæller, og dramaet er kun lige begyndt i denne ultimative test af menneske og maskine.
Læs også en af vores andre tophistorier: Sabrina Carpenters albumcover skaber debat: Fra “nedværdigende” til “tag jer sammen”