Le Mans 2025: Brølet er løs! Startskuddet er gået på Circuit de la Sarthe

14. juni 2025

Hurtigt Overblik

  • Den 93. udgave af 24-timers Le Mans er skudt i gang på Circuit de la Sarthe.
  • Løbet kan følges live via den officielle FIA WEC TV app samt internationalt på platforme som Max og MotorTrend.
  • Startgriden toppes af to Cadillac Hertz Team Jota biler, med #12 på pole position.
  • En række tidligere Formel 1-kørere, heriblandt Jenson Button og Kevin Magnussen, deltager i løbet.

Verdens mest prestigefyldte udholdenhedsløb, 24-timers Le Mans, er officielt i gang. Klokken 16:00 lokal tid lød startskuddet for 93. gang på den legendariske Circuit de la Sarthe i Frankrig, hvor et felt på over 60 biler fordelt på Hypercar, LMP2 og LMGT3 klasserne nu kæmper mod hinanden og uret over de næste 24 timer.

For danske motorsportsfans, og entusiaster verden over, er Le Mans en årlig begivenhed af de helt store. Mulighederne for at følge dramaet er mange. Det fulde løb kan blandt andet streames via den officielle FIA WEC TV app. Internationalt tilbyder platforme som Max og MotorTrend dækning, men tjek lokale TV-oversigter for danske kanaler, der måtte have købt rettighederne.

Startgriden bød i år på en interessant frontrække. Efter den intense Hyperpole-kvalifikation var det de to Cadillac Hertz Team Jota biler, der sikrede sig de forreste startpositioner. #12 Cadillac V-Series.R med Alex Lynn bag rattet tog pole position, tæt fulgt af søsterbilen #38. Dette sætter scenen for en spændende kamp i Hypercar-klassen, hvor favoritter som Ferrari, Toyota, Porsche og Peugeot jagter dem fra start.

Som altid tiltrækker Le Mans en række prominente navne fra motorsportens verden, herunder mange med en fortid i Formel 1. Hele 19 tidligere F1-kørere er at finde på startlisten i år, hvilket vidner om løbets prestige. Blandt de mest kendte er verdensmesteren fra 2009, Jenson Button, der i år deltager for Hertz Team JOTA i Hypercar-klassen. For danske fans er der også fokus på Kevin Magnussen, der igen stiller op for Peugeot Totalenergies i #93-bilen sammen med Jean-Eric Vergne og Paul di Resta – begge ligeledes tidligere F1-kørere. Andre notable ex-F1-navne inkluderer Kamui Kobayashi og Nyck de Vries hos Toyota, Felipe Nasr og Pascal Wehrlein hos Porsche Penske Motorsport samt Sebastien Buemi.

Le Mans-startens historie: Fra sprint til sikkerhed

24-timers Le Mans er kendt for sine traditioner, og en af de mest ikoniske, om end nu fortidige, var den såkaldte ‘Le Mans start’. Denne startprocedure var synonym med løbet i næsten fem årtier, fra den første udgave i 1923 indtil 1969.

Proceduren var både spektakulær og farlig. Bilerne blev parkeret side om side langs den ene side af start-langsiden, vinklet let ind mod banen. Kørerne stod opstillet på den modsatte side af banen. Når startflagget faldt, sprintede kørerne tværs over banen til deres respektive biler. De skulle derefter hoppe ind i bilen, spænde sikkerhedsselen (eller lade være i jagten på at komme hurtigt af sted), starte motoren og køre ud på banen for at begynde løbet. Billedet af kørerne i fuld sprint mod deres racere er indgraveret i motorsports historiebøger og var et symbol på løbets unikke karakter og den umiddelbare kamp om positioner fra første sekund.

Dog medførte denne hektiske startform betydelige sikkerhedsrisici. I et forsøg på at spare tid valgte mange kørere at køre af sted uden at spænde sikkerhedsselen korrekt, hvilket havde fatale konsekvenser i tilfælde af uheld tidligt i løbet. Den stigende professionalisering og fokus på sikkerhed i motorsporten gjorde proceduren uholdbar.

Kulminationen kom i 1969, hvor den kendte belgiske kører Jacky Ickx protesterede mod startens farlighed ved bevidst at gå roligt tværs over banen til sin bil, mens de andre kørere sprintede. Han tog sig tid til at spænde selen korrekt, inden han kørte af sted – og vandt ironisk nok løbet det år. Ickx’s handling var en medvirkende faktor til, at arrangørerne genovervejede startproceduren. Fra 1971 blev ‘Le Mans starten’ permanent afskaffet og erstattet af den mere sikre rullende start bag en safety car, som kendes fra de fleste moderne racerløb i dag.

Nu er det altså den rullende start, der sender feltet af sted, og selvom den mangler dramaet fra fortidens sprint, sikrer den en langt højere grad af sikkerhed for kørerne fra første omgang. De næste 24 timer vil byde på masser af drama, spænding og udholdenhed, som kun Le Mans kan levere.

Læs også en af vores andre tophistorier: Cadillac Choker Le Mans: Historisk 1-2 i Kvalifikationen – Men Eksperter Tv skepticism for Løbet

Skriv en kommentar