Lorde afslører sin råeste side på nye album ‘Virgin’ – hyldes for sårbarhed og udfordrer synet på kvindelighed

27. juni 2025

Hurtigt Overblik

  • New Zealandske Lorde har netop udgivet sit fjerde studiealbum med titlen ‘Virgin’.
  • Albummet modtages bredt som en tilbagevenden til Lordes rå og følelsesmæssigt intense sangskrivning, der vækker minder om tidligere succeser.
  • Kritikere og fans fremhæver albummets sårbarhed, ærlighed og udforskning af temaer som femininitet, køn og intimitet.
  • Albummets coverart, et røntgenbillede af et kvindeligt bækken med en spiral, har vakt stor opmærksomhed og diskussion omkring dets dybere symbolik.

Popikonet Lorde er tilbage med sit længeventede fjerde studiealbum, ‘Virgin’, der udkom fredag den 27. juni 2025. Udgivelsen markerer Lordes første fuldlængde album siden ‘Solar Power’ fra 2021 og har været imødeset med stor spænding af både fans og musikkritikere verden over.

De første reaktioner tyder på, at ‘Virgin’ repræsenterer et markant skifte fra den mere afdæmpede lyd på forgængeren. Albummet beskrives som en intens, sårbar og dybt personlig udgivelse, der ifølge blandt andre NZ Herald og NME, byder på rå og følelsesmæssigt ladede sange, der af mange ses som en tilbagevenden til den stil, der cementerede Lordes position som en af sin generations mest betydningsfulde sangskrivere med album som ‘Pure Heroine’ og ‘Melodrama’.

Associated Press roser Lordes nye produktionspartnere Jim-E Stack og Daniel Nigro for at bidrage til en lyd, der svinger “legende mellem subtilitet og direktehed” og beskriver albummet som hendes mest flydende og “feral” (vilde) til dato i dens beskrivelse af kønserfaring og seksuel autonomi. Sange som “Current Affairs” nævnes specifikt for at udforske “messy eroticism”, hvilket antyder en nyfunden dristighed i hendes lyrik.

Fanbasen på platforme som Reddit har ligeledes taget godt imod albummet, hvor mange hylder Lordes mod til at udgive et så personligt og “nøgent” værk. En fan beskriver det som et “vanvittigt sårbart, nøgent stykke arbejde” og kalder selve handlingen at udgive det for “modigt”. Albummet synes at resonere dybt hos lytterne og invitere dem til at reflektere over deres eget liv gennem Lordes ærlige beretninger, skriver en bruger på Reddit.

Ikke alle anmeldelser er dog ubetinget positive. The Times giver albummet en mere forbeholden modtagelse og antyder, at ‘Virgin’ lyder som et forsøg på at genvinde en plads i popmusikkens absolutte elite efter det mindre kommercielle ‘Solar Power’. Anmelderen finder albummet “ikke helt overbevisende” i dette henseende.

Symbolik, Sårbarhed og et Røntgen af Femininitet: Dybere Blik på ‘Virgin’s Titel og Coverart

Udover den musikalske retning har albummets titel, ‘Virgin’ (Jomfru), og især coverarten, et blåtonet røntgenbillede af et kvindeligt bækken med en synlig spiral (IUD), affødt stor diskussion og analyse. Disse elementer er centrale for at forstå Lordes kunstneriske intentioner med udgivelsen og dykker ned i komplekse temaer omkring femininitet, krop og identitet.

Titlen ‘Virgin’ kan umiddelbart virke provokerende eller gådefuld, men i kontekst med albummets øvrige temaer og coverart, tegner der sig et billede af en bevidst udforskning af begrebet ‘jomfruelighed’ – ikke nødvendigvis i den snævre, traditionelle betydning, men som en bredere metafor for sårbarhed, autenticitet, begyndelse, eller måske endda en form for genfødsel eller at vende tilbage til en essentiel, ukorrumperet tilstand. Som Lorde selv har antydet i interviews, handler albummet om at “smide illusioner” og potentielt endda “smide hud”, hvilket understreger ønsket om rå ærlighed og blotlæggelse af selvet.

Coverartens røntgenbillede er i den forbindelse et potent visuelt udsagn. Et røntgenbillede afslører det, der er under overfladen – knogler, indre strukturer. Ved at vælge et røntgenbillede af et kvindeligt bækken, herunder et præventionsmiddel som en spiral, skaber Lorde et billede, der er både intellektuelt og følelsesmæssigt udfordrende. Det er en direkte, ufiltreret fremstilling af kvindens biologi og reproduktive sundhed. Dette understøtter temaerne om kønserfaring og kvindelighed på en måde, der er bogstaveligt talt gennemsigtig og usmykket. Ifølge Kiss951 har fans hurtigt dechifreret coveret som en “transparent view of her femininity” og en kommentar til “societal construct tied to womanhood”.

Lorde har selv talt om inspirationen fra kunstnere, der modigt bruger deres eget liv og krop i deres værker. Selvom specifikke kommentarer om Tracey Emin i relation til dette album ikke er bredt tilgængelige i de umiddelbare kilder, passer Emins praksis med at udforske personlige erfaringer, sårbarhed, seksualitet og kvindekroppen – ofte på en rå og ukonventionel måde (tænk på værker som ‘My Bed’ eller hendes broderier) – perfekt ind i den symbolske ramme, Lorde opstiller med ‘Virgin’. Emins arbejde med at behandle emner som moderskab, eller fraværet deraf, og kvindelig identitet i et personligt, kunstnerisk lys, afspejler Lordes tilsyneladende ønske om at dissekere og fremvise sin egen oplevelse af kvindelighed og køn på albummet.

Albummet udforsker temaer som kvindelighed, intimitet og kønsfluiditet, som Lorde har diskuteret i forbindelse med udgivelsen, rapporterer ABC News. Ved at kombinere titlen ‘Virgin’, der bærer tunge sociale og kulturelle konnotationer, med et cover, der viser en indre, biologisk virkelighed (komplet med et præventionsmiddel, der direkte adresserer seksualitet og reproduktiv kontrol/valg), udfordrer Lorde de traditionelle, ofte forældede, forestillinger om kvindelighed og jomfruelighed. Hun piller ved konstruktionerne og fremviser i stedet en “gennemsigtig” sandhed om kvindekroppen og identiteten i det 21. århundrede.

Samlet set er ‘Virgin’ mere end blot et musikalbum; det er et kunstnerisk statement om sårbarhed, krop og identitet. Lorde bruger albummets titel og coverart til at tvinge lytteren til at konfrontere egne forventninger og fordomme om kvindelighed, samtidig med at hun leverer et album, der musikalsk dykker ned i et spektrum af følelser – fra intensitet til dysterhed og endda “rodet erotik”. Det er en udgivelse, der bekræfter Lordes position som en kunstner, der tør udfordre og skabe dialog gennem sin musik.

Læs også en af vores andre tophistorier: Ariana Grande, Kieran Culkin og over 500 andre inviteret i fint selskab: Oscars Akademiet udvider markant med fokus på diversitet

Skriv en kommentar