Matador på pause: Komplekse rettigheder bag DR Gensyns skiftende udvalg

3. juli 2025

Hurtigt Overblik

  • Populære DR-arkivprogrammer som ‘Matador’ og ‘Huset på Christianshavn’ fjernes midlertidigt fra streamingtjenesten Gensyn.
  • Årsagen er gældende arkivaftaler, der regulerer, hvor længe ældre produktioner må ligge tilgængeligt online.
  • Midlertidige pauser skyldes kompleksiteten i rettighederne for skuespillere, musik og produktionsaftaler fra før streamingæraen.
  • Programmerne forventes at vende tilbage på Gensyn efter en periode.

For mange danskere er gensynet med klassikere fra DR’s arkiv en kærkommen mulighed for at dykke ned i TV-historien. Tjenesten Gensyn på DRTV har samlet et væld af ældre programmer, men seerne har bemærket, at udvalget indimellem ændrer sig, og at selv populære serier pludselig kan forsvinde.

Senest har det vakt opsigt, at nationalklenodiet ‘Matador’ står til at forsvinde midlertidigt fra Gensyn i august. Lignende pauser er set for andre programmer, herunder dele af ‘Huset på Christianshavn’. DR forklarer, at årsagen skal findes i de gældende arkivaftaler, der regulerer genanvendelse og genudsendelse af udsendelser, der tidligere har været vist på en af DR’s kanaler (dr.dk).

Streaming vs. Traditionel Broadcast: Den Komplekse Verden af Rettigheder

Årsagen til, at ældre produktioner som ‘Matador’ kræver særlig håndtering på streamingtjenester som Gensyn, er indlejret i rettighedsstrukturer, der stammer fra en tid, længe før internettet og streaming var en realitet. I den traditionelle broadcast-verden var aftalerne for genudsendelser typisk baseret på kollektive forvaltningsorganisationer som Copydan. Disse aftaler sikrede, at en bred vifte af rettighedshavere – fra skuespillere, instruktører og manuskriptforfattere til musikere og scenografer – modtog betaling, når deres arbejde blev vist igen efter den første udsendelse. Denne model var designet til lineær TV-visning over en begrænset periode.

Med fremkomsten af streaming har landskabet ændret sig markant. Streamingtjenester opererer ofte med såkaldte ‘buy-out’-modeller, hvor rettigheder købes for en længere periode, potentielt uendeligt, mod en engangsbetaling eller en aftalt sum. Dette står i kontrast til den løbende betaling baseret på visning, som den traditionelle danske model muliggjorde (filmdir.dk).

For ældre serier som ‘Matador’, der blev produceret i 1970’erne og 80’erne, eksisterede streamingrettigheder slet ikke som begreb i de oprindelige kontrakter. Aftalerne fokuserede på broadcast-rettigheder til DR’s kanaler. At gøre disse serier permanent tilgængelige online kræver derfor ofte nye eller reviderede aftaler med et utal af individuelle rettighedshavere eller deres organisationer. Dette gælder især for skuespillere, hvis honorarer og rettigheder til genbrug af deres optrædener er central, men også for brugen af musik, der er underlagt aftaler med organisationer som KODA og Gramex (dr.dk, dmf.dk). Ældre produktionsaftaler kan indeholde specifikke klausuler eller begrænsninger, der gør permanent streaming vanskelig eller umulig uden omfattende juridisk og administrativt arbejde.

Disse komplekse forhandlinger og juridiske afklaringer betyder, at DR kun opnår rettigheder til at vise de ældre programmer på Gensyn i begrænsede “vinduer”. Når en rettighedsperiode udløber, skal programmet tages af tjenesten, indtil eventuelle nye aftaler er på plads, eller en ny visningsperiode kan indledes i henhold til de eksisterende aftaler. Dette er kernen i, hvorfor programmer som ‘Matador’ holder pause på Gensyn (recordere.dk).

Dansk Streamingmarked og Kulturbidraget

Situationen med rettighederne for ældre arkivindhold udspiller sig i et dansk streamingmarked, der er under hastig udvikling. Fra 2025 træder en ny lov om kulturbidrag i kraft, som pålægger kommercielle streamingtjenester rettet mod et dansk publikum at betale et bidrag til dansk indholdsproduktion (kum.dk, danskelove.dk). Loven indebærer et fast bidrag på 2% af omsætningen i Danmark, med et tillæg på 3% for tjenester, der investerer mindre end 5% af omsætningen i nyt dansk indhold, hvilket bringer det samlede bidrag op på 5% (ft.dk). Selvom DR som public service-institution i udgangspunktet er undtaget fra dette specifikke bidrag, tegner loven et billede af de økonomiske og politiske faktorer, der påvirker vilkårene for indholdsdistribution og -produktion i Danmark i disse år. De komplekse rettighedsspørgsmål for ældre indhold er en separat udfordring, der dog er uløseligt forbundet med den generelle udvikling på streamingmarkedet.

DR forsikrer, at pauserne for populære programmer som ‘Matador’ er midlertidige, og at serien vil vende tilbage på Gensyn. Samtidig arbejdes der på at gøre DR’s samlede arkiv bredere tilgængeligt via Det Kongelige Bibliotek fra marts 2025 efter indgåelse af nye aftaler med rettighedshaverne (dmf.dk). Dette understreger det langvarige arbejde med at tilpasse ældre medieproduktioner til den digitale tidsalder, hvor juridiske og aftalemæssige rammer konstant må genforhandles for at bevare adgangen til dansk kulturarv.

Læs også en af vores andre tophistorier: TV 2 Hybrider Controversiel Ekspert til Touren: Tyler Hamilton Erstatter Rolf Sørensen

Skriv en kommentar