Hurtigt Overblik
- Lando Norris tog en overlegen pole position til Østrigs Grand Prix med et forspring på over et halvt sekund.
- Max Verstappen skuffede med en syvendeplads efter en vanskelig kvalifikation præget af ubalance og gule flag.
- Red Bull Ring har i år implementeret grusfælder i de sidste to sving for at begrænse track limits-overtrædelser.
- Charles Leclerc og Oscar Piastri kompletterede top tre på Red Bull Ring.
SPIELBERG, ØSTRIG: Kvalifikationen til Formel 1’s Østrigs Grand Prix 2025 leverede drama og uventede resultater. McLaren-køreren Lando Norris cementerede sin imponerende form ved at sikre pole position med en overlegen margin, mens den firedobbelte verdensmester Max Verstappen havde en skuffende dag og måtte nøjes med en syvendeplads.
Norris var i særklasse på Red Bull Ring og kørte en omgang i tiden 1:03.971. Hans nærmeste konkurrent, Ferraris Charles Leclerc, var hele 0.521 sekunder langsommere. Holdkammeraten Oscar Piastri sikrede en tredjeplads og understregede McLarens styrke denne weekend. Ifølge Formula 1’s officielle rapport var Norris’ pole den mest dominerende i sæsonen hidtil.
For Max Verstappen og Red Bull Racing var kvalifikationen alt andet end ideel. Efter at have vist lovende takter i træningen, mistede bilen balance i de varmere forhold i kvalifikationen. Verstappen udtalte ifølge Formula 1 og The Race, at ‘alt bare faldt fra hinanden’. En sen gul flag-situation, forårsaget af Pierre Gasly, forstyrrede også Verstappens sidste forsøg, men han indrømmede, at farten simpelthen ikke var der til at kæmpe om pole. Motorsport.com beskriver, hvordan holdet mistænkte de højere banetemperaturer for at have spoleret deres chancer.
Lewis Hamilton og George Russell sikrede fjerde- og femtepladsen for Ferrari og Mercedes, hvilket lover en spændende kamp bag fronten i søndagens løb. Carlos Sainz i den anden Ferrari starter som nummer seks, lige foran en frustreret Verstappen.
Red Bull Rings Forandringer: Kampen Mod Track Limits
Red Bull Ring er kendt for at udfordre kørerne med sine hurtige sving og smalle grænser. I de seneste år har banen været centrum for utallige overtrædelser af ‘track limits’, hvor kørere har kørt uden for banens hvide linjer. Dette kulminerede i 2023-løbet med hele 83 slettede omgangstider i kvalifikationen og 12 straffe uddelt til otte forskellige kørere i løbet. For at imødegå dette har banen og FIA i år taget konkrete skridt.
Den mest markante ændring er implementeringen af grusfælder (gravel traps) i yderkanten af de to sidste sving (Sving 9 og 10). Disse grusfælder er cirka 2,5 meter brede og erstatter den asfalterede afkørselszone, der tidligere tillod kørere at genindtræde på banen uden større tidsstraf, hvis de kørte for langt ud. Ifølge RaceFans.net og Formula 1’s forklaring er formålet klart: at give en øjeblikkelig og mærkbar straf for at køre for langt ud, hvilket tvinger kørerne til at respektere banens grænser naturligt.
Derudover er banens officielle længde også blevet justeret. Selvom banens layout i store træk er uændret, har mindre justeringer og den præcise opmåling gjort banen officielt otte meter længere i 2025, ifølge The Race. Disse ændringer, især grusfælderne, forventes at reducere antallet af track limits-episoder betydeligt og forenkle stewardernes arbejde under løbet.
Med Norris startende fra pole og Verstappen nede som nummer syv, er der lagt op til et uforudsigeligt og potentielt meget spændende løb på Red Bull Ring, hvor strategier og evnen til at holde sig inden for banens nye, skarpere grænser bliver afgørende.
Læs også en af vores andre tophistorier: Formel 1: Forhåndsanalyse af Østrigs Grand Prix på legendariske Red Bull Ring