Hurtigt Overblik
- Netflix-sequel ‘The Old Guard 2’ er netop udkommet globalt.
- Filmen mødes af en blandet, overvejende negativ, kritik, med særlig hård bedømmelse fra The Guardian.
- Trods anmeldernes lunkne modtagelse er der stor offentlig interesse for filmen, hvilket ses i høje søgetal.
- Skuespillere lufter allerede håb for en tredje film og taler ud om centrale scener.
Efter flere års ventetid er Netflix endelig klar med ‘The Old Guard 2’, efterfølgeren til streamingtjenestens populære actionfilm fra 2020 om en gruppe udødelige lejesoldater anført af den garvede kriger Andy (spillet af Charlize Theron).
Filmen, der har været ramt af forsinkelser, er nu tilgængelig for millioner af abonnenter verden over og genererer allerede betydelig online-interesse. Men mens fans kaster sig over fortsættelsen, tegner der sig et billede af en lunken – hvis ikke direkte negativ – modtagelse fra filmkritikere.
I ‘The Old Guard 2’ genforenes vi med teamet af udødelige krigere, herunder Nile (KiKi Layne), Booker (Matthias Schoenaerts), samt det romantiske par Joe (Marwan Kenzari) og Nicky (Luca Marinelli). De står over for nye trusler, der udfordrer deres eksistens og deres evne til at operere i skyggerne. En central del af plottet involverer tilsyneladende genkomsten af Quynh (Veronica Ngo), en tidligere udødelig, der har været spærret inde i århundreder, og hvis tilbagevenden komplicerer tingene betydeligt for Andy og holdet. Samtidig kæmper Andy med tabet af sin udødelighed, en udvikling fra slutningen af den første film, hvilket sætter hende i en mere sårbar position end nogensinde før. Filmen dykker også dybere ned i mysteriet om udødelighed og introducerer karakterer som den ældgamle Tuah (Henry Golding) og den gådefulde Discord (Chiwetel Ejiofor), hvis motiver skaber splid og fare for gruppen.
Den indledende kritik af filmen har været markant mindre positiv end for forgængeren. Ifølge World of Reel har filmen fået en Metacritic-score på blot 47 og en skuffende 32% på Rotten Tomatoes baseret på de første anmeldelser. Flere anmeldere fremhæver, at filmen ikke lever op til potentialet fra den første film. The Guardian er særligt kritisk og kalder filmen en “incomplete mess” og en “emotionally inert slog”, der er tynget af et “dull and underdeveloped script”. Andre anmeldelser, som den fra Roger Ebert.com, beskriver filmen som “lacking any sizable reason to be invested in its existence”, selvom de anerkender, at den ikke er “poorly acted or poorly shot”. På trods af den negative tone er der dog også anerkendelse af filmens actionsekvenser, som af flere beskrives som værende velkoreograferede, selvom de måske ikke kan redde en svag historie.
Interessen for ‘The Old Guard 2’ ser dog ud til at være høj blandt publikum, hvilket afspejles i filmens trending-status og høje søgetal online. Dette fænomen, hvor publikumsinteresse ikke altid stemmer overens med kritikernes vurdering, er ikke usædvanligt, især for sequels til populære streamingtitler.
Bag kulisserne har skuespillerne givet interviews, der giver et indblik i processen og fremtiden for franchisen. Marwan Kenzari og Henry Golding, der spiller det udødelige par Joe og Nicky, har i et interview med Decider talt om deres håb for en eventuel ‘Old Guard 3’. De berørte også den romantiske scene mellem deres karakterer, som har resonans hos mange fans, og erkendte med et glimt i øjet, at de “getting old”, hvilket understreger den paradoksale situation i at spille udødelige. Andre interviews med castet har kredset om karakterudvikling, de mere intense kampscener i opfølgeren, og hvordan det var at vende tilbage til deres roller.
Sequels, Sequels, Sequels: Hollywoods Tveæggede Sværd
Premieren på ‘The Old Guard 2’ og dens blandede modtagelse sætter fokus på en bredere, fremherskende tendens i Hollywood: den massive satsning på sequels, prequels, remakes og reboots. Filmindustrien har i årevis lænet sig tungt op ad etablerede brands og universer, og i 2024 og 2025 ser denne tendens kun ud til at accelerere, hvor top 10-listerne over mest indtjenende film ofte domineres af netop efterfølgere.
Årsagerne til denne “sequelitis” er mangesidige, men i høj grad drevet af økonomi. Etablerede franchises kommer med en indbygget genkendelighed og en eksisterende fanbase. Det reducerer risikoen markant sammenlignet med at lancere en helt original idé. Markedsføringsudgifterne kan potentielt være lavere, fordi kendskabet til universet og karaktererne allerede er der. I en tid med skiftende medievaner og en mættet underholdningsindustri tilbyder sequels en form for finansiel sikkerhed, som studierne tør satse på.
Men medaljen har en bagside. Den konstante strøm af efterfølgere rejser spørgsmål om kreativ originalitet og ‘franchise-træthed’ hos publikum. Udfordringen ved at lave en succesfuld sequel er enorm. Den skal ikke blot leve op til – eller helst overgå – originalen, men også udvikle historien og karaktererne på en meningsfuld måde, så filmen ikke føles som en unødvendig gentagelse. Mange sequels falder netop i denne fælde; de genbruger for meget, tilføjer for lidt nyt, eller mangler den sjæl og frækhed, der gjorde originalen succesfuld. Anmeldelserne af ‘The Old Guard 2’, der kritiserer filmens script for at være “dull and underdeveloped” og filmen for at mangle en “sizable reason to be invested in its existence”, kan netop ses som et eksempel på disse udfordringer. Selvom actionen måske er god, har filmen ifølge kritikerne svært ved at retfærdiggøre sin eksistens ud over at være en fortsættelse af en kendt historie.
Netflix’ strategi om at bygge videre på succesfulde titler som ‘The Old Guard’ er forståelig ud fra et forretningsmæssigt perspektiv. Den første film var en stor succes på platformen. Men ‘The Old Guard 2’s indledende, blandede modtagelse illustrerer de kreative faldgruber, der lurer, når man udvider et univers. Det er en balancegang mellem at give fans mere af det, de elskede, og samtidig innovere og undgå, at publikum og kritikere sidder tilbage med følelsen af, at de har set det hele før, bare knap så godt.
Mens fremtiden for ‘The Old Guard’-franchisen – og en potentiel tredje film – afhænger af, hvordan filmen klarer sig på Netflix på den lange bane, understreger ‘The Old Guard 2’s skæbne de velkendte udfordringer, som Hollywood står over for i sin fortsatte jagt på succes via sequels.
Læs også en af vores andre tophistorier: Sean ‘Diddy’ Combs frikendt for hovedanklager om racketeering og sex trafficking – kendt skyldig i mindre forhold