Hurtigt Overblik
- Red Bull-Bora-Hansgrohe har præsenteret deres hold til Tour de France 2025 med Primož Roglič som kaptajn.
- Stjerneryttere som Tadej Pogačar og Jonas Vingegaard forventes igen at duellere om den gule trøje.
- Flere danske ryttere står potentielt til at misse løbet i år ifølge eksperter.
- Dette års Tour de France køres fra den 5. til 27. juli.
Sommeren 2025 nærmer sig med hastige skridt, og for cykelsportens fans betyder det kun én ting: Tour de France står for døren. Verdens største cykelløb indtager igen de franske landeveje fra den 5. til 27. juli, og feltet begynder så småt at tage form, efterhånden som holdene præsenterer deres udvalgte ryttere.
Et af de hold, der for nylig har løftet sløret for deres Tour-trup, er det ambitiøse Red Bull-Bora-Hansgrohe mandskab. Holdet satser stort på den slovenske stjerne Primož Roglič, der skal forsøge at køre sig på podiet i Paris. Med sig bringer Roglič blandt andre talentfulde Florian Lipowitz og sprinteren Jordi Meeus, i et hold der blander rutine med friske kræfter.
Generelt tegner der sig et billede af et stjernespækket felt. Alt tegner fortsat op til en titanernes duel mellem cykelsportens svar på Messi og Ronaldo, nemlig Tadej Pogačar og Jonas Vingegaard. Deres rivalisering har defineret de seneste års udgaver af Touren, og 2025 ser ikke ud til at blive en undtagelse. Udover de to forhåndsfavoritter ventes også ryttere som Remco Evenepoel, Mads Pedersen og Mattias Skjelmose at spille markante roller i kampen om etapesejre og klassementplaceringer.
Usikkerhed for de danske farver
Midt i spændingen over de store stjerner og holdpræsentationerne er der dog en malurt i bægeret set med danske briller. Ifølge TV 2 Sport står et “hav af danskere” potentielt til at misse Tour de France i år. Selvom navne som Mads Pedersen (Lidl-Trek), der for nylig vandt DM i enkeltstart, og Mattias Skjelmose (Lidl-Trek) forventes at være sikre kort på deres respektive hold, er situationen mere usikker for flere andre danske ryttere.
Årsagerne er mange og komplekse. Det handler dels om den interne konkurrence på de store WorldTour-hold, hvor pladserne er få og eftertragtede. Dels spiller rytternes form og specifikke roller i forhold til holdets strategi en afgørende rolle. For hold som det dansk/norske Uno-X Mobility, der er afhængige af wildcards for at deltage, har usikkerheden omkring invitationerne også spillet ind, selvom de nu har offentliggjort deres trup, hvor flere norske talenter er fremtrædende.
Fraværet af flere danske ryttere vil uden tvivl blive mærkbart for de mange danske fans, der har vænnet sig til at have et stort kontingent af landsmænd at heppe på. Siden den danske cykelsports guldalder for alvor tog fart, har danske ryttere været markante skikkelser i Tour de France, og deres præstationer har tændt en gul feber i hele landet.
Danmarks Gul Feber: En Kærlighedshistorie med Tour de France
Danmarks forhold til Tour de France er mere end bare sport; det er en national passion. Kærligheden til cykelsporten og i særdeleshed Touren stikker dybt i den danske kultur, der er præget af cyklen som et dagligt transportmiddel. Denne naturlige tilknytning til cyklen har skabt et unikt grundlag for fascinationen af verdens hårdeste cykelløb.
Historisk set har danske ryttere gennem årtier bidraget til fortællingen om Touren, startende med pionerer som Mogens Frey. Men det var i de seneste årtier, at den danske “gul feber” for alvor eskalerede. Kulminationen på denne passion så vi i 2022, da Tour de France havde sin Grand Départ på dansk grund. Tre etaper på tværs af landet, kulminerende i København, viste med al tydelighed, hvor meget Touren betyder for danskerne. Hundredtusindvis af mennesker klædt i gult fyldte vejene og skabte en folkefest, der overgik alle forventninger. Ifølge VisitDenmark genererede Grand Départ massiv medieomtale og cementerede Danmarks ry som en cykelnation.
Og så er der naturligvis Jonas Vingegaards historiske sejre i de efterfølgende udgaver af løbet. Hans triumfer har løftet den danske cykelsport til et nyt niveau og skabt nye folkehelte. At se en dansker i den gule trøje køre mod sejren har rørt noget dybt i den danske folkesjæl og forstærket båndet til Tour de France yderligere.
Derfor rammer nyheden om, at færre danske ryttere potentielt får chancen i 2025, ekstra hårdt hos mange fans. I et år hvor vi atter håber på danske toppræstationer fra profiler som Vingegaard (hvis deltagelse og form er afgørende) og Pedersen, ville et bredere dansk felt have fuldendt billedet af Danmark som en absolut topnation inden for cykelsporten. Færre danske navne på startlisten betyder færre chancer for danske etapesejre, færre historier at fortælle, og en svækkelse af den umiddelbare danske forbindelse til løbet, som ellers har været så stærk de seneste år. Fansene må nu sætte deres lid til de få, men stærke, danske kort og håbe på, at Tour de France 2025 trods alt byder på mindeværdige danske øjeblikke.
Læs også en af vores andre tophistorier: Mads Pedersen sikrer sig første DM-titel i enkeltstart – en uventet triumf