Hurtigt Overblik
- En ny rapport viser, at 64% af uafhængige spillesteder i USA ikke var profitable i 2024.
- På trods af manglende profit bidrog sektoren med over 153 mia. dollars til den amerikanske økonomi.
- Problemer med profitabilitet tilskrives blandt andet markedsdynamikker og store aktører som Ticketmaster/Live Nation.
- I Danmark modtager regionale spillesteder offentlig støtte, men står de over for lignende udfordringer?
Uafhængige spillesteder er vitale knudepunkter for livemusikscenen verden over, ofte fungerende som arnested for nye talenter og kulturelle samlingspunkter i lokalsamfundene. Men bag facaden kæmper mange en hård kamp for overlevelse, præget af økonomiske udfordringer og intense markedsdynamikker. En ny, omfattende rapport fra USA kaster lys over problemets omfang og rejser spørgsmålet: Gælder de samme tendenser for danske spillesteder, herunder de statsstøttede regionale af slagsen?
Global Skrøbelighed: Flertallet af Uafhængige Spillesteder er Ulønsomme
Ifølge den første “State of Live”-undersøgelse fra National Independent Venue Association (NIVA), et netværk af uafhængige spillesteder i USA, var et markant flertal – hele 64 procent – af de uafhængige spillesteder i landet ikke profitable i 2024. Dette tal, rapporteret af blandt andet Billboard og Pollstar, tegner et billede af en sektor under pres.
Paradoksalt nok understreger rapporten også den enorme økonomiske betydning, uafhængige spillesteder har. Sektoren, der omfatter spillesteder, festivaler og promotorer, bidrog med svimlende 153,1 milliarder dollars til den amerikanske økonomi i 2024, heraf 86,2 milliarder dollars i direkte bidrag til bruttonationalproduktet (BNP), og understøttede 908.000 arbejdspladser. Dette ifølge data gengivet af Milwaukee Journal Sentinel og Pollstar. Rapporten fra NIVA, som kan findes i sin helhed via NIVAs egen hjemmeside, konkluderer, at byrden for at opretholde livemusikøkosystemet ikke alene kan placeres på de mindste spillesteder; det kræver indsats fra alle aktører (NIVA via LinkedIn).
Markedsgiganter og Monopoler: En Del af Problemet
En væsentlig faktor, der nævnes i forbindelse med de uafhængige spillesteders økonomiske trængsler, er markedets struktur og de store, dominerende spillere. Særligt fusionen mellem promoveringsselskabet Live Nation og billetsystemet Ticketmaster i 2010 har skabt en gigant med betydelig magt over koncertindustrien (Advisory Board Arts, CNBC). Live Nation ejer nu selv spillesteder, promoverer koncerter og står for billetsalg, hvilket ifølge kritikere giver dem mulighed for at presse uafhængige spillesteder.
Der er bekymring for, at Live Nation kan true med at tilbageholde koncerter fra spillesteder, der ikke vælger Ticketmaster som billetsystem (Antitrust Institute). Denne form for koblingssalg eller pres kan begrænse uafhængige spillesteders muligheder og forværre deres økonomiske situation. Derudover nævnes problemer med billetpriser og scalping, hvor billetter sælges videre til overpriser på det sekundære marked, hvilket kan underminere spillestedernes egne indtægter (Pulitzer Center). Justitsministeriet i USA har da også sagsøgt Live Nation med henblik på en opsplitning af selskabet for at adressere monopollignende tilstande (The Guardian).
Dansk Perspektiv: Offentlig Støtte som Buffer?
I Danmark opererer en del af livemusikscenen under andre forudsætninger end i USA. De såkaldte “regionale spillesteder” modtager årlig driftstilskud fra Statens Kunstfond i henhold til musikloven (Slots- og Kulturstyrelsen). Denne støtte er betinget af, at spillestederne også modtager et substantielt kommunalt driftstilskud (Slots- og Kulturstyrelsen).
For perioden 2025-2028 er der udpeget en række regionale spillesteder, som tilsammen deler 38 millioner kroner årligt i statsstøtte (GAFFA, NB-Kommune). Formålet med ordningen er at sikre et bæredygtigt musikmiljø, fremme kunst med svære markedsvilkår og understøtte det rytmiske musikliv lokalt, regionalt og nationalt (Kunst.dk, Find Fonden).
Den danske støttemodel agerer utvivlsomt en vigtig buffer mod den form for udbredt ulønsomhed, man ser i det amerikanske, primært markedsdrevne system. Offentlig støtte sikrer en grundøkonomi, der giver spillestederne mulighed for at fokusere på kunstnerisk profilering, talentudvikling og formidling, fremfor udelukkende at jage profit.
Alligevel er danske spillesteder ikke immune over for de globale markedsdynamikker. Live Nation og andre store internationale aktører opererer også i Danmark og promoverer koncerter i større arenaer og sale. Mens de regionale spillesteder sjældent konkurrerer direkte om de allerstørste internationale navne, påvirker tilstedeværelsen af store spillere og deres kontrol over dele af markedet sandsynligvis det samlede danske musikøkosystem. Konkurrencen om publikums tid og penge, kampen om at tiltrække danske og mindre internationale artister, og de generelle vilkår for turnévirksomhed er alle påvirket af de større aktørers praksis.
Desuden er støtten til de regionale spillesteder af Dansk Live tidligere beskrevet som “ikke stor” (Dansk Live), og det relativt store antal ansøgere ved seneste udpegning (31 ansøgninger mod 20 procent færre sidst ifølge GAFFA) vidner om, at selv med støtte er der kamp om ressourcerne, og mange spillesteder kæmper fortsat med at få økonomien til at hænge sammen, selvom de måske ikke oplever samme grad af systemisk ulønsomhed som i USA.
Konklusionen er, at mens den danske støttemodel yder en væsentlig beskyttelse til de regionale spillesteder, står de stadig over for udfordringer, der er tæt forbundet med de globale tendenser i livemusikbranchen, herunder påvirkningen fra store, dominerende markedskræfter. Den økonomiske bæredygtighed for uafhængige spillesteder forbliver en kompleks problemstilling, der kræver opmærksomhed både nationalt og internationalt.
Læs også en af vores andre tophistorier: Gør Jer Klar, Danmark! Mr. Worldwide og Shaggy Indtager Royal Arena Til En Kæmpe Fest