Valentino Rossi jagter succes i Le Mans: Starter treer i LMGT3-klassen

14. juni 2025

Hurtigt Overblik

  • Motorcykellegenden Valentino Rossi starter fra tredjepladsen i LMGT3-klassen ved 24 Timers Le Mans 2025.
  • Rossi deltager for BMW M Team WRT i bil #46 sammen med Ahmad Al Harthy og Kelvin van der Linde.
  • Dette er Rossis anden deltagelse i det prestigefyldte franske udholdenhedsløb.
  • Han er i gang med en ny karriere inden for bilmotorsport efter sin succesfulde MotoGP-karriere.

Den italienske motorsportspersonlighed Valentino Rossi, en sand legende på to hjul med ni verdensmesterskaber i MotoGP, vender nu tilbage til 24 Timers Le Mans. “The Doctor”, som han populært kaldes, stiller til start i 2025-udgaven af det ikoniske udholdenhedsløb og har sikret sig en lovende startposition.

Rossi, der kører en BMW M4 LMGT3 EVO for BMW M Team WRT med startnummer 46, kvalificerede sig ind som treer i den yderst konkurrenceprægede LMGT3-klasse. Han deler bilen med sine teamkammerater, omaneren Ahmad Al Harthy og sydafrikaneren Kelvin van der Linde. Startpladsen vidner om teamets og Rossis potentiale i feltet, der tæller hele 24 biler alene i GT3-klassen fra ni forskellige bilmærker, herunder Aston Martin, Ferrari og Mercedes-AMG, som nævnt af 24h-lemans.com.

24 Timers Le Mans er et af verdens mest legendariske motorløb, afholdt på Circuit de la Sarthe i Frankrig. Løbet strækker sig over et helt døgn og tester både kørere, biler og mandskab til det yderste. Deltagelse her er et højdepunkt for enhver racerkører, uanset disciplin. For en tidligere motorcykelstjerne som Rossi er det et markant skifte og en seriøs satsning på en ny fase af karrieren.

Fra MotoGP-konge til Le Mans-udfordrer: Rossis nye kapitel

Valentino Rossis overgang fra at dominere MotoGP til at konkurrere i international bilsport har været fulgt med stor interesse af motorsportfans verden over. Efter at have indstillet sin fænomenale motorcykelkarriere i slutningen af 2021, annoncerede Rossi i starten af 2022, at han ville forfølge en karriere på fire hjul. Han startede i GT World Challenge Europe-serien med Team WRT, det samme belgiske team han nu kører Le Mans for, som det fremgår af kilder som Wikipedia og The Race. Siden da har han gradvist arbejdet sig op, deltaget i flere GT-løb og vist stigende fart og forståelse for bilracing.

Skiftet fra en top-tuned MotoGP-maskine til en GT3-racerbil er mere end bare et spørgsmål om to eller fire hjul. Det kræver en fundamental ændring i kørestil. Hvor MotoGP handler om at mestre balancen, dækkenes ydeevne på kanten af det mulige og kroppens position, handler bilracing om at udnytte downforce, bremse effektivt med fire hjul og håndtere bilens vægtoverførsel gennem sving. Udholdenhedsracing tilføjer et lag af kompleksitet med strategisk brændstofforbrug, dækhåndtering over længere stints, og den konstante udfordring at navigere igennem trafik af langsommere biler (i dette tilfælde LMP2 og Hypercars) og hurtigere biler (Hypercars) på banen.

For en atlet af Rossis kaliber er motivationen bag dette skifte sandsynligvis mangefacetteret. Ud over den åbenlyse passion for racing, repræsenterer det en ny udfordring, en chance for at bevise sig i en anden disciplin og en måde at opretholde den konkurrencemæssige glød. Le Mans, med sin historie og prestige, er et naturligt mål for enhver racerkører med ambitioner inden for udholdenhed. Hans anden optræden her viser hans seriøsitet og engagement i denne nye karrierevej.

Rossis ambitioner rækker da også ud over GT-klassen. Han har gentagne gange udtrykt et ønske om at køre i den prestigefyldte Hypercar-klasse, den absolutte topkategori i World Endurance Championship (WEC) og dermed også på Le Mans. I november 2024 fik han mulighed for at teste BMW M Hybrid V8 LMDh-bilen, teamets Hypercar-maskine, under en rookie-test i Bahrain. Rapporter fra testen, blandt andet via Bimmertoday.de og Sportscar365, indikerede, at Rossi var imponeret og følte, at Hypercar-bilen potentielt passede bedre til hans kørestil end GT3-bilen. Dette skridt mod Hypercar ville være kulminationen på hans overgang og placere ham i kampen om den samlede sejr i fremtidige Le Mans-løb.

Mens drømmen om Hypercar lever, er fokus for nu på LMGT3. Klassen er designet til at fremvise en bred vifte af produktionsbaserede superbiler, tilpasset til racerbrug. Reglerne, der administreres af ACO og FIA, sikrer et tæt konkurrencefelt gennem Balance of Performance (BoP), som justerer bilernes vægt og motorydelse for at skabe lige vilkår. Starten fra tredjepladsen i dette tætte felt giver BMW M Team WRT #46 og Valentino Rossi et fremragende udgangspunkt for at kæmpe med i fronten over de 24 timer. Løbet er dog berygtet for sin uforudsigelighed, og alt kan ske på den 13,6 kilometer lange bane.

Valentino Rossis deltagelse tilføjer et ekstra lag af stjernestøv til Le Mans. At se en atlet, der har opnået alt i én motorsportsdisciplin, kaste sig over en ny med samme dedikation og ambition, er inspirerende. Hans jagt på succes på fire hjul, især drømmen om en dag at køre med om den samlede sejr i Hypercar, gør hans rejse i udholdenhedsracing til et fascinerende kapitel i motorsportens historie.

Læs også en af vores andre tophistorier: Kevin Magnussen og en stjernespækket liste af ex-F1-kørere indtager Le Mans 2025

Skriv en kommentar